online marketing

haal alles uit je personal branding als ondernemer

Veel kleine ondernemers hebben een beperkt budget om hun zaak te promoten, dus is het logisch voor ondernemers dat ze hun merk en zichzelf in de kijker zetten. Het is noodzakelijk dat je gezien wordt als ondernemer om eruit te springen in een branche met veel concurrentie.

 

Mensen kopen van mensen, ze kopen geen zakelijk idee!

Het is dus absoluut noodzakelijk dat ondernemers in Vlaanderen dit snappen en juist inzetten om succesvoller te worden, zodat onze economie echt kan gaan groeien. 

Effectieve personal branding gaat er in essentie over dat je bewust bezig bent met hoe anderen jou zien. Het gaat om alles wat je aanbiedt op een authentieke en opvallende manier te verpakken waardoor je opvalt. 

 Als je begrijpt wat je onderscheidt van anderen met vergelijkbare eigenschappen en ervaringen, is je persoonlijke merk je concurrentievoordeel.

 

Weten je potentiële klanten en partners wie je bent en waar je voor staat? En bouw jij de juiste relaties op?

Je persoonlijkheid niet verwaarlozen

Als kleine ondernemers zijn we vaak gericht op het opbouwen van onze zaak en klantentrouw. Ons persoonlijk merk krijgt niet altijd dezelfde focus. Ik zou durven beweren dat je als kleine ondernemer – hoewel er zoveel andere dringende dingen zijn die je tijd vragen – je persoonlijke merk niet kunt verwaarlozen!

 

In de loop der jaren heb ik een aantal lofbetuigingen ontvangen en deze zijn het resultaat van de focus op het opbouwen van mijn persoonlijke merkwaarde en het handhaven van mijn reputatie. Je zou kunnen zeggen dat beloningen leuk zijn, maar dat ze je kunnen afleiden van het echte doel om je zaak op te bouwen. Ik ben het daar niet mee eens!

Personal branding is goud waard

Personal branding is een geweldige manier om een reputatie in de markt op te bouwen voor consistentie, prestaties en de verenigingen die jij als leider in je branche hebt. En elke ondernemer die z’n bedrijf naar een hoger niveau wil tillen, kan hier gebruik van maken.

Onderschat nooit het feit dat een sterk persoonlijk merk interesse genereert en deuren opent voor bedrijven – zelfs als het je alleen maar die eerste ontmoeting oplevert.

Voor mij zijn er twee belangrijke kenmerken die een prominente rol spelen in mijn zakelijk doen en laten. Namelijk online aanwezigheid en de relaties die ik opbouw.

Tegenwoordig wordt de online aanwezigheid meer en meer bepalend om te beslissen of iemand bij je klant wordt of niet. Persoonlijk ben ik wat assertief geweest bij het online positioneren van mijn persoonlijke merk, van hoe en wat ik post tot het soort foto’s dat ik van mezelf gebruik en de inhoud waarmee ik mezelf wil associëren.

De relaties die je binnen je netwerk hebt, kunnen je zaak maken of kraken. Als je weet welk persoonlijk merk je wil laten zien – en als je trouw bent aan je merk, is authenticiteit de sleutel. Dan kan je je omringen met mensen en merken die dezelfde waarden hebben.

Je merk is je meest waardevolle bezit en de relaties die je opbouwt, kunnen dat bezit waarderen of het afschrijven.

Je etalage 

Je persoonlijke merk is het beeld dat je aan de wereld laat zien. Dit is je kans om je positie in de markt te bepalen, vorm te geven aan hoe mensen je zien en je bedrijfsethiek te weerspiegelen. 

Mensen kijken altijd.

Sociale media hebben een wereld gecreëerd waarin we allemaal naast elkaar bestaan. En ik weet dat velen van mijn klanten via deze kanalen mij en mijn zaak hebben leren kennen.

Behalve sociale media is er ook het menselijke element. Je moet eropuit gaan en mensen ontmoeten. Door de juiste netwerksessies bij te wonen heb ik ongelooflijke mensen ontmoet.

Dit houdt allemaal verband met je persoonlijke merkassociaties. Omring jezelf met mensen die je waarden delen en streef naar bedrijfsleiders die je bewondert. 

Door te waken over mijn personal brand, heb ik met veel toonaangevende bedrijven zaken kunnen doen.

Geduld is een schone deugd

Het bouwen van een persoonlijk merk kost tijd. Over één nacht ijs wordt geen reputatie opgebouwd. Zo zat ik als student al mee in de overkoepelende studentenraad en begon ik al aan mijn reputatie op te bouwen.

Ik vormde waardevolle netwerken op basis van idealen en zo kon ik al snel een eigen zaak opbouwen. Hoewel dit een start-up was, kon ik deze sterke basis van mensen die me kenden en waar ik voor stond, benutten.

Neem je tijd, blijf authentiek en bouw sterke relaties op die gebaseerd zijn op een gedeelde visie en waarden.

Mensen doen zaken met mensen. Hoe meer een klant je kent en begrijpt, hoe groter je kans om een zakelijke relatie op te bouwen.

 

TOP-TIPS om je merk op te bouwen

  • De inhoud van je sociale media is van essentieel belang als je consistent wil zijn en impact wil hebben.
  • Je medewerkers moeten je visie kennen en erop afgestemd zijn. Moedig hen aan om ambassadeurs van je merkt te worden en laat hen zien hoe je wil dat het merk wordt vertegenwoordigd.
  • Zowel je huidige als toekomstige klanten moeten een goed begrip hebben van de cultuur en visie van je zaak. Je merkidentiteit is cruciaal om dit te bereiken.
  • De initiatieven die je kiest om te steunen en die jouw positioneren binnen je branche.
  • Alles wat je doet moet bewust gekozen zijn.
  • De beste manier om ervoor te zorgen dat je op punt blijft, is goed thuis te zijn in je marktonderzoek en dat je een duidelijke merkidentiteit hebt.
  • Zorg voor een solide basis binnen je netwerken tot stand en ondersteun en associeer mensen met je visie en waarden.
  • Maak gebruik van je netwerk en je relaties.