online marketing

6 online marketing strategieën die elke ondernemer nodig heeft

 

Door de komst van het internet is het bouwen en promoten van een zaak enorm veranderd. We kunnen nu veel meer bronnen raadplegen en er zijn onnoemelijk veel meer mogelijkheden dan er ooit waren. Waarom gebruiken zo veel ondernemers deze opportuniteiten dan niet en stellen ze het uit om een online strategie op te zetten? Of nog erger: geven ze onnodig geld uit aan andere reclame die niet zo goed werkt en veel geld kost

Ik denk dat er enkele online marketingstrategieën zijn die je nodig hebt om te overleven als bedrijf.

 

Het is nodig

Wat bedoel ik ermee dat deze strategieën nodig zijn? En was marketing niets optioneel? Is het dan niet mogelijk om een zaak op te bouwen zonder online aanwezigheid? Technisch gesproken wel, maar je gaat dan heel veel kansen laten liggen als je het zo aanpakt!

Alle strategieën die ik ‘noodzakelijk’ acht, hebben volgende eigenschappen:

  • VERWACHTEN
    Mensen verwachten dat deze dingen er gewoon zijn en als je ze niet hebt, denken ze misschien minder aan je bedrijf.
  • BESCHIKBAAR
    Geen enkele van deze strategieën is bijzonder moeilijk of ingewikkeld. Er kan een lichte leercurve zijn, maar op een bepaald niveau zijn dit toegankelijke strategieën.
  • BETAALBAAR
    Je hoeft geen bakken geld uit te geven aan één van deze strategieën, waardoor ze gemakkelijk te halen zijn, zelfs voor zaken met een beperkt budget.
  • WAARDEVOL
    Al deze strategieën bieden een hoog potentieel rendement. Dit betekent ook dat wanneer je ze verwaarloost, je veel potentieel laat liggen.
  • TIJDSGEVOELIG
    Hoe meer tijd je in deze strategieën investeert, hoe krachtiger ze worden. Hoe sneller je meedoet, hoe groter de mogelijke winst die je gaat maken.

Het is de combinatie van deze factoren die je werk op deze gebieden noodzakelijk maakt.

 

Dit zijn de strategieën die ik ‘noodzakelijk’ acht:

1. Personal branding

Succesvolle bedrijven kunnen een hoop momentum genereren van succesvolle ondernemers die hen leiden. Branding van jezelf, voor je zaak, geeft je de mogelijkheid om een betrouwbaarder, persoonlijk imago te gebruiken om je met te promoten.

Het geeft je ook meer kracht om anderen te ontmoeten en te netwerken, meer partnerschappen te vormen en een gezicht te geven aan je anders anonieme zaak. En het is gratis om te doen, althans, het kost je geen geld, maar je moet er wel tijd in investeren.

 

2. Contentmarketing

Contentmarketing kan verschillende vormen aannemen en afhankelijk van je gekozen strategie, kan je er een aantal verschillende doelen mee bereiken.

Je kan bijvoorbeeld whitepapers, e-boeken en andere lange inhoud gebruiken om downloads, aanmeldingen en conversies aan te trekken, of je kunt een blog gebruiken om meer inkomend verkeer naar je site te trekken.

Je zou zelfs contentmarketing kunnen gebruiken als een vorm van hulp en probleemoplossing, of een combinatie van deze.

Contentmarketing is ongelooflijk veelzijdig en nuttig, en als het waardevol is, zullen je klanten verwachten dat je er iets mee doet.

 

3. Search Engine Optimization (SEO)

SEO zorgt ervoor dat je site gevonden wordt door zoekmachines als Google, zodat je meer verkeer ontvangt op je website van mensen die zoeken naar de producten of diensten die je aanbiedt. 

Veel van je organische positie in de zoekpositie is afkomstig van de technische structuur van je site en je strategie voor doorlopende contentontwikkeling.

 SEO is dus niet langer een investering als je toch al regelmatig nieuwe inhoud aanmaakt – en het is die extra investering zeker waard om ervoor te zorgen dat je site correct wordt geïndexeerd.

 

4. Conversie-optimalisatie

Bijna al deze strategieën zijn bedoeld om meer mensen op je site te krijgen, maar wat doen die mensen dan als er er eenmaal zijn?

Conversie-optimalisatie helpt je ervoor te zorgen dat je meer waarde haalt uit elke bezoeker door je conversie te maximaliseren.

Soms betekent dit dat je meer conversiekansen moet opnemen en op andere momenten moet je bestaande kansen verbeteren.

 

5. Social Media Marketing

Sociale Media Marketing is helaas niet het snel-rijk-schema dat je misschien werd beloofd. Maar er is een aanzienlijk potentieel in het opbouwen en voeden van een social media-publiek.

Nogmaals, inhoud zal hier een grote rol spelen, omdat het waarschijnlijk de factor is die je publiek in het begin aantrekt. Hier moet je aanwezig zijn met je links, je bouwt een grotere zichtbaarheid op van je merk, je krijgt zo een betere reputatie en dit zorgt voor veel meer inkomend verkeer naar je website.

 

6. E-mail Marketing

E-mailmarketing heeft een verbluffend potentieel voor ROI (return on investment), omdat het bijna niets kost om uit te voeren. 

Begin met het verzamelen van abonnees van je bestaande klantenbestand, je volgers op sociale media en andere nieuwe mogelijkheden. Vanaf daar kan zelfs een eenvoudige inhoudsnieuwsbrief je helpen om herhalingsverkeer naar je site aan te moedigen, meer betrokkenheid bij je merk te bevorderen en je merk top-of-mind te houden bij je doelgroep.

 

1 + 1 = 3

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt bij het lezen van deze beschrijvingen, is er nog een ander belangrijk voordeel van deze strategieën: ze werken allemaal samen.

Hoewel ze individueel kunnen worden gebruikt, verbindt elk ervan op een of anderen manier met de anderen.

Als je ze allemaal probeert toe te passen, zie je een nog hoger rendement dan wanneer je er maar enkele toepast.