Enkele dagen geleden was ik in gesprek met een vriendin. Ze had een zaak opgestart, ze zat helemaal in de goede flow en kreeg meer klanten, maar dan stagneerde het. Ik vroeg haar of ze de tijd had genomen om een profiel te maken van haar ideale klant. Ik ben een grote voorstander van het creëren van een klantenprofiel. Als je weet wie je zaak bedient, helpt het jou hoe je je marketing moet aanpakken en kan jij haar op de best mogelijke manier van dienst zijn.

Ik zie zo vaak dat ondernemers nu een zaak starten zonder de tijd te nemen om uit te zoeken voor wie hun diensten of producten perfect gemaakt zijn.

Mijn vriendin gaf toe dat ze de tijd nog nooit genomen had om een ideale-klanten-profiel te maken (ze wist wel ongeveer wie haar klanten waren, maar ze kon niet zeggen wie voor haar de ideale klant is en wat zij nodig heeft).

Een tijd later zaten we samen om uit te zoeken wie haar ideale klant is. Ik vroeg haar enorm veel vragen en op het einde wist ze niet enkel wie de klant van haar dromen was, ze wist ook haarfijn hoe ze haar marketing ging aanpakken en ze heeft haar branding technieken opnieuw omschreven.

Geweldig, hè!

Wanneer jij op het punt bent beland dat je zaak eens terug meer vorm moet krijgen, dan moedig ik je sterk aan om tijd te steken in het uitzoeken wie je ideale klant is. Als je niet weet waar je moet starten, zijn hier enkele vragen die je kan beantwoorden om je op weg te helpen…

  1. Waar woont je klant? (Grote stad, provinciestad, landelijk gebied, … een specifiek dorp, heel specifiek omschreven)
  2. Hoe oud is je klant?
  3. Is je klant getrouwd of niet?
  4. Hoeveel verdient je klant per jaar?
  5. Welke hobbies heeft je klant? Hoe spendeert hij/zij tijd?
  6. Welke boeken/magazines leest je klant? Naar wat kijkt hij/zij op TV?

Ik vroeg meer dan 25 vragen aan mijn vriendin om haar te helpen met het zoeken naar haar ideale klant. Ik moedig je aan om ECHT de persoon te leren kennen waar jouw zaak perfect bij aansluit. Denk eraan, je kan de beste service geven aan bepaalde klanten, identificeer die perfecte klanten, praat met hen en bedien hen.