Waarom je volgers houden van verhalen

Voor we het gaan hebben over specifieke verhalen die je zou moeten vertellen in je branding, nemen we even de tijd om echt de redenen te verstaan waarom je volgers verhalen wil horen.

VLUCHTEN UIT HUN EIGEN LEVEN

We geraken allemaal verstrikt in de gewoonte van het alledaagse leven. Wat is er dan beter dan goede storytelling om je publiek een korte break uit de dagelijkse sleur te gunnen. Gebruik verhalen om ze even te doen wegvluchten uit saaie taken, ook al is het maar voor heel even, zodat ze iets beter begrijpen over je zaak, je merk, je manier van werken, je afkomst.

ONTMOET DE PERSOON ACHTER DE ZAAK

Klanten van vandaag willen meer en meer weten over de persoon achter het merk. Klanten willen begrijpen dat de onderneming niet enkel gaat over winst maken. We willen weten dat het merk een betekenis heeft en dat er echte, ethische personen de zaak runnen.

GEMEENSCHAPPELIJK GOED EN GEDEELDE STRIJD

Het ligt in onze menselijke aard om deel te willen uitmaken van een groep. Weten dat je er niet alleen voorstaat in deze hectische wereld, zeker wanneer het gaat over angsten en obstakels. Connecteer met je publiek door hen te laten weten dat je hun strijd begrijpt en hoe jij soortgelijke obstakels overwint in je eigen leven.

VIND NIEUWE MOTIVATIE: Nu we het toch hebben over angsten en obstakels… motivatie ontdekken om een uitdaging te overwinnen is iets waar we allemaal naar hunkeren. Je ideale volgers vinden het fantastisch om de motivatie te vinden om minder te snoepen of om meer innerlijke kracht te vinden en hun dromen waar te maken.

LEER IETS NIEUWS

Mijn favoriete type verhaal? Eentje waarin ik iets leer en het niet eens doorhad. Dat is deels waarom ik van films houd die gebaseerd zijn op echte verhalen. Een verhaal vertellen rond een proces of techniek die je gebruikt in je zaak is de beste manier om iets heel gewoons interessant te maken voor je volgers.

Verhalen die je nodig hebt in je Branding

HET VERHAAL OVER JE AFKOMST: VAN KLEIN NAAR GROOT

Eén van de meest voorkomende verhalen die je ziet in een zaak is het verhaal vanwaar je komt. Het verhaal vertelt een zakelijk of persoonlijk dieptepunt en hoe je die uitdaging aangegaan bent. Deze verhalen bouwen de zakelijke zoektocht op en vertellen gedetailleerd over de strijd, de lessen en de kracht die je met je zaak ontdekte tijdens deze zoektocht. En het beste van al? Het merk zelf krijgt daardoor nog wat extra tijd om zichzelf ook op te peppen. Deze verhalen vieren het succes van een merk en benadrukken het simpele feit dat hard werken en toewijding bergen kan verzetten.

Hier zie je hoe je het verhaal over je afkomst in kleine stappen kan onderverdelen:

  • Waar kom je vandaan? Hoe ben je gestart?
  • Wat was een dieptepunt in je carrière of je leven?
  • Wat was het keerpunt?
  • Wat zorgt ervoor dat jij de juiste persoon bent om mee samen te werken?

HET WAAROM-VERHAAL

Dit verhaalmodel is waarschijnlijk het tweede meest voorkomende zakelijk verhaal en het groeit exponentieel in populariteit. Dit gaat terug naar het feit dat moderne klanten veel meer willen weten over de merken waarvan ze iets kopen. Er zijn dieperliggende, sterke krachten achter je zaak die niet gewoon “meer geld verdienen” zijn. Voor sommige zelfstandigen is dat vrijheid, voor anderen is het de manier waarop ze mensen beter kunnen laten functioneren in hun omgeving, nog andere zelfstandigen zijn gemotiveerd door een gezondere, gelukkigere samenleving. Wat de reden ook is, het verhaal WAAROM je je zaak startte en opbouwt is een ijzersterk verhaal en mag niet genegeerd worden.

Hier zijn enkele manieren hoe je waarom-verhaal kan verschijnen in je Branding:

  • Waarom doe je het werk dat je doet?
  • Waarom ben je gepassioneerd in het helpen van anderen op dit vlak?
  • Waarom werk je samen met de mensen waarmee je samenwerkt?
  • Wat zorgt ervoor dat je elke dag opstaat en werkt aan je zaak?
  • Is er ooit een tijd geweest dat jij zelf je dienst of product nodig had?

HET MENSELIJK ELEMENT-VERHAAL

Dit soort verhalen zijn een fantastische manier om de connectie met je doelpubliek te versterken. Vertel verhalen die tonen dat je menselijk bent, zelfs als ze op het eerste gezicht niets met je zaak te maken hebben. Strooi deze verhalen in je dagdagelijkse communicatie die je deelt met je trouwe volgers. Zo zorg je voor wat meer pit en diepte. Nogmaals, dit komt allemaal neer op je publiek tonen dat er echte mensen achter je zaak zitten. Deze verhalen zorgen er ook voor dat er druk van de ketel gehaald wordt. Je doet meer dan enkel en alleen maar verkopen. Niet alles waarover je schrijft moet een pitch voor je merk of je zaak te zijn. Soms is het gewoon leuk om een stapje terug te zetten en te tonen dat je uniek, gek of avontuurlijk bent.

Hier zijn enkele menselijke elementen verhaalideeën om je te doen starten:

  • Welke hobby’s heb je buiten je werk?
  • Hoe ziet je gezinsleven eruit?
  • Wat is je favoriete TV-show? Boek? Podcast?
  • Waar ben jij tot-over-je-oren door gepassioneerd?
  • Waarin ben je echt slecht?
  • Waar ben jij al op reis geweest?

MERK-WAARDE-VERHALEN

Ik houd ervan om zo’n verhalen van andere merken te lezen. Maar, voor je zo’n verhaal kan schrijven, moet je wel eerst identificeren welke de topwaarden van jouw merk zijn. Dit soort verhaal kan je gebruiken op je Over-pagina op je website. Het kan bijvoorbeeld gaan over duurzaamheid, eenvoud en technologie voor een kledingmerk. Het verhaal kan dan gaan over kleding die teruggebracht wordt naar de basis en technische kleding maken die past binnen een actieve, reizende, werkende lifestyle. Verder wordt er dan ook af en toe een verhaal verteld over de duurzame fabriek waar de kleiding wordt gemaakt en over de hoge kwaliteit van de stoffen die ze gebruiken. Dit merk toont dan heel goed hoe ze hun merkwaarde hoog in het vaandel houden in heel hun bedrijf en dat weerspiegelt zich ook in de kleding die ze maken.

Ben jij klaar voor je eigen Merk-Waarde-Verhalen?

  • Zoek je top 3 tot 5 merkwaarden.
  • Leg uit waarom één van deze waarden (of allemaal) zo belangrijk voor jou zijn.
  • Vertel je verhaal hoe je deze waarde ademt in je merk.

KLANT-VERHAAL

Oké, deze lijkt wel voor-de-hand-liggend! Je hebt waarschijnlijk wel enkele case studies of testimonials die vroegere klanten geschreven hebben of waarin ze je zeggen hoe FANTASTISCH jij en je diensten zijn. MAAR, onderschat de kracht van klanten verhalen niet wanneer het erop aan komt om je diensten voor te stellen of om te tonen welke resultaten je klanten hebben ondervonden. Je publiek heeft geen boodschap aan getallen of statistieken. Je kan gerust vertellen over hoeveel logo’s je al ontworpen hebt als designer of je kan zeggen dat je al met zoveel klanten hebt gewerkt als copywriter, maar het blijft gewoon een getal. Deze resultaten komen niet zo concreet en echt over tot je ze koppelt aan een specifieke, persoonlijke ervaring. We herkennen onszelf in verhalen van anderen, dus gebruik dat als voordeel voor jouw merk.

Zo kunnen Klant-Verhalen eruit zien:

  • Omschrijf de klant (elk detail dat je kan verzinnen zorgt voor een hechtere band met je ideale klant).
  • Leg uit wat er verkeerd ging. Waarom wilden/kochten ze jouw dienst of product?
  • Hoe voelde hij/zij zich voor ze met je samenwerkten?
  • Wat deed je voor hem/haar?
  • Wat was het resultaat?
  • Hoe verbeterde jij zijn/haar situatie? Of leven?
  • Hoe VOELDEN ze zich achteraf?

MORAAL-VERHAAL

Je publiek zeggen dat ze iets nodig hebben of ze een lesje leren is niet LEUK voor hen. Afhankelijk van je publiek kan het er zelfs voor zorgen dat ze je gaan negeren. MAAR, verhalen waarin je je boodschap mooi verpakt, zorgen ervoor dat de les veel meer impact heeft op je publiek en dat ze zich erdoor aangesproken voelen. Stel dat je als les wil meegeven dat je je leven moet leiden op de meest authentieke zelf, zonder compromis. Dan kan je een verhaal vertellen over je eigen leven waarin je vond dat je zelf je waarden verwaarloosde. Je vertelt bijvoorbeeld dat je je anders begon te gedragen, maar dan op een manier die niet bij je past, eentje dat je fakete om erbij te horen. Wanneer je zo’n verhaal leest, begrijp je helemaal waarom de schrijfster teleurgesteld is in zichzelf omdat ze voelt dat ze moet acteren en een persoonlijkheid spelen die ze niet echt is. Als publiek leer je de les dat je “echt moet zijn” zonder dat het letterlijk gezegd wordt.

Voorbeelden voor Moraal-Verhalen:

  • Lesje geleerd.
  • Advies voor je publiek.
  • Een bekende persoon die leeft wat jij wil aanleren.
  • Een parabel of metafoor om de les te illustreren.
  • Geschiedenisverhalen.

Zoals je kan zien, zijn de mogelijkheden eindeloos om verhalen in je branding te doen sluipen. En het beste nieuws van alles? Het speelt geen rol wat je verkoopt, hoe groot (of klein) je team is of in welke branche je zit!

Verhalen MAKEN je merk sterker en ze CREËREN een sterkere relatie met je klanten!

Dus, neem even de tijd en doe een brainstorm om een verhaal te zoeken dat bij elk van de bovenstaande 6 categorieën past. Wanneer je een groot team van medewerkers hebt, zorg er dan voor dat je enkele medewerkers de leiding geeft en laat ze in groep verhalen verzinnen en vergelijk achteraf de resultaten.

Wat wel belangrijk is, idd at je NU ACTIE neemt! Gebruik het in je voordeel dat je publiek ervan houdt om verhalen te horen. Gebruik het om details achter je merk te tonen dat de spot zet op datgene wat je sterk maakt, je waarden, je unieke grillen. Je publiek zal houden van de pit en de eigenheid!

SAMENVATTING

Je publiek volgt je voor je verhalen.

Vertel verhalen om diepte te creëren, een relatie op te bouwen die gedreven wordt door psychologie.

Vertel verhalen om je ideale klanten aan te trekken als een magneet.

Vertel verhalen om mensen te zoeken die van een PERSOON willen kopen… Niet van een zakelijke onderneming zonder mening en persoonlijkheid.

VERHALEN + PERSOONLIJKHEID = JOUW BESTE MERK!